Monday, March 26, 2007

Sundby

Last winter I bought a lot of "pladegarn" (I have no idea what it is called in English, but you can see some here) to knit a sweater of. Then it got incredibly warm, and I forgot all about warm sweaters.
Then winter came, it got cold, and finally, as spring was showing the first signs, I remembered about the yarn and the sweater!
I had swatched several times not really finding out what I wanted to do, but noticed the pattern for Sundby and made a swatch in the pattern, and it was just perfect!

Pattern: Sundby by Cornelia Tuttle Hamilton
Yarn: cheap "pladegarn" from Garnlageret
Needles: 4,5 mm
Adjustments: The yarn is very fragile, so I couldn't use it to sew the
pieces together with, but I got a tip to crochet instead, and that worked
out
really well! I didn't make the neck as long as it should be (4cm instead
of 5) -
don't know if that was good or bad... should block the neck too I
think, the
edges are falling in a bit. But that is just the final tweaking
;)

Sidste vinter købte jeg en masse pladegarn i Garnlageret i Århus til at strikke en varm trøje af. Så blev det forår og alt for varmt, og jeg glemte alt om garnet.
Så blev det koldt, og da foråret begyndt at titte frem, huskede jeg garnet og den varme trøje. Har strikket en masse strikekprøver, men faldt pludselig over Sundby fra en Noro-bog, og strikkefastheden passede perfekt! Den er superhurtig at strikke og er blevet rigtig lækker :) Jeg rendte ind i et problem da jeg skulle sy den sammen, for pladegarn er jo alt for skrøbeligt at sy me... heldigvis var der hjælp at hente i webstrik, hvor jeg blev rådet til at hækle den sammen, og det var da den nemmeste montering af en trøje jeg nogenside har hørt om! Kan man mon ikke bare fortsætte på den måde med andre projekter? *host*
Trøjen er strikket efter mindste størrelse, og passer bare perfekt! Er glad for, at den ikke stumper i livet men går ned over buksekanten... og ærmerne er lige præcis så lange som de skulle være! Tror vist jeg lige skal tjekke om der er garn nok til en mere...

4 comments:

Anonymous said...

vad fin tröjan blev, jag har bara stickat sjalar i det garnet, kanske ska försöka med en tröja

Lone said...

Hej - det er blevet en lækker trøje. Hvor meget garn har du brugt?

The Silent Knitter said...

Hej Elisabeth
Jeg husker da du hamstrede det ;-) Godt at se du fik brugt af det. Modellen ser ud til at passe dig perfekt. I "gamle" dage vaskede vi pladegarnstrøjer i sæbespåner og så blev de kradset op med en stiv børste ... men det var altså osse i glatstrik ... og som skrevet i min ungdom = længe siden *ti hi*
Kh Hanne V

Anonymous said...

Den er da blevet rigtig god!