Friday, March 28, 2008

Lidt strik til Blop

Samtidig med at specialet skrider fremad bliver der også produceret lidt til den lille (som i godt en uge har spjættet så meget rundt derinde, at jeg indimellem kommer til at grine højt - det kilder simpelthen så voldsomt! ;) )
Øko-hippie-wannabee som jeg er, så er planen helt klart at bruge stofbleer. Og jo mere jeg læser af undersøgelser om papir vs. stof, så bliver jeg kun mere overbevist. Altså må man jo igang med at strikke uldne blebukser (jo, man kan selvfølgelig købe nogle som er meget nemmere, men er man strikker eller hvad?! *grin*), og jeg læste på slyngebarn, at der var flere som var glade for fritidsgarn til blebukserne... så jeg greb Askeladens nemme opskrift (den med et stykke rib og så en retstrikket trekant), min eneste strikkepind nr 5 (gys - en 40cm rundpind - der var ikke ret meget plads på! nu er der indkøbt alm. bambuspinde, de er lidt nemmere) og et nøgle fritidsgarn. En to tre smut, og så var der et par færdige blebukser! Det gik næsten for nemt, så jeg strikkede da lige et par mere ;)


For at få lidt afveksling i strikketøjet (øhh jo der er også et par af de nemme blebukser på pindene nu - denne gang i Askeladens 2 trådede lanolingarn - mums, lækre hænder!), så er der også blevet strikket et par små "klassiske strikstøvler" fra Strik til Ønskebørn:


Garnet er en lillebitte rest af Brugsens strømpegarn, strikket på pind 3mm.

12 comments:

Karen S, Lykkefanten said...

Uha, glæder mig selv til det begynder at spjætte i maven så det kan mærkes ;-)
Det ser ud til at den lille blop ikke kommer til at mangle uldne sager!! ;-)

Kh Karen S

Anonymous said...

Heldig lille baby. Aske var over 1 år inden vi gik over til stofbleer, men nu er vi tilgengæld meget glade for dem ;-)

Unknown said...

Ja, man hører meget godt om de bleer der. Jeg tror bare, at jeg ville synes at det var for besværligt. Men hvis vi skal have et barn til, så vil jeg da også overveje det endnu en gang.

Jane said...

Så nuttede de blebukser er. Det er helt sikkert en god ide med stofbleer, men uf hvor jeg tror jeg ville synes det var besværligt.

Elisabeth said...

jeg tror gerne jeg tager det ekstra besvær, når jeg ved, at det er bedre for den lille :)

og ja, jeg arbejder da på at kunne pakke Blop ind i uld *grin*

Fru Larsen said...

Det der med bleer er svært, for inden man får barnet har man nogle intentioner om at bruge stofbleer, men når så barnet først er kommet og der er meget andet og se til, ja så forandrer man stille og roligt mening, og det barnet ender med en papirsble. Jeg har en søn på 10 år, og havde nøjagtig den samme mening som dig ift. papirsbleer, men vi brugte dem alligevel, for det er så utrolig nemt. Tro mig han har ikke taget skade, han er en sund og frisk dreng. Lykke og held med graviditeten.

Anonymous said...

Fiiiine sager.
Det med stofbleer overvejede jeg da også. Meeeen libero er noget mere praktiske og mindre tidskrævende. Måske når jeg engang får egen vaskemaskine. De bruger maaaange bleer på en dag

Bettina said...

Det har jeg aldrig haft tålmodigheden til at overveje - slet ikke når først barnet var der, så var der meget andet at tænke på - søvn fx. (og strøm-/vandforbrug). ;o)
Og så er der også det med evt. senere dagpleje/vuggestue og hvad de siger til det de steder.

Lea said...

Sådan en bomuldsstofble holder på urinen og uldbuks på varmen, det gir hurtigt i rød numse som svir og svir. Det er for børnene skyld at papirsbleer er opfundet. De holder huden tør, også skal de ikke vaskes og tørres og lægges på plads når de er lagt sammen.
Men der findes et andet system, med en stofble og papir indeni, som jeg ikke lige kan huske. Men aldrig noget med uld. Det blive ulideligt varmt når det er vådt.
Lea Poulsen

Elisabeth said...

Jeg tror nu stadig på, at stofbleer og uldbukser er det bedste... med mindre den lille er allergisk overfor uld selvfølgelig ;)
Jeg har selv været pakket i det som lille, og efter rigtig meget læsning bl.a. på slyngebarn.dk så tror jeg nu nok jeg skal kunne overkomme det. Hvis min mor kunne for 27 år siden, hvorfor skulle jeg så ikke? :)
Og hvis ikke jeg kan være idealistisk nu, inden barnet kommer, hvornår skal jeg så få tid til det? *grin*

Anonymous said...

Hejsa. Jeg er fotograf, og fotograferer især nyfødte. Jeg kan IKKE strikke, men har ledt og ledt efter strikkede 'diapercovers'.. De to blebukser du har billede af foroven, de råhvide og brune, er det noget du kunne tænke dig at lave et ekstra sæt af, mod betaling selvfølgelig :) ?

Send gerne svar på
s.sommer@live.dk

Vh Stephanie Sommer

Jane Petersen said...

De er så fine de blebukser der! Ved du hvor man kan få fat i opskriften henne?
Mvh. Jane
janetheil83@gmail.com