Monday, February 26, 2007

Maiden's Dream


This is actually old news, and still new. A long time ago I bought 400g light brown possum yarn with the plan of knitting a perfect sweater/cardigan for myself. I swatched and swatched, made drawings and notes, and then started knitting a snug fit cardigan (I really don't like huge sweaters, I'm too short for that, I just look like a huge ball of yarn ;)). I made it a top-down-raglan (my first - or second? was knitting Bette at the same time) and finished it after a long time. Then it has been making a lovely bottom of my knittingbasket, since I had no idea how to make the closure. Thought about hasps (is that a word?) or little buttons with tiny crocheted straps or just leaving it open with a knitted or sewn belt around the waist. I started knitting a belt in seed/moss stitch but the neckline was too wide to actually stay in the intended place on my shoulder (which honestly looked really stupid!). So it stayed for even longer in the basket. Yesterday I found it, while looking for something else, picked it up and wondered why I had left it, so close to finished. Tried it on and remembered. Thought a lot about how to keep it on my shoulders and eventually figured out the only way I was going to use it, was to sew it up as a sweater instead of a cardi. So... that's what I did! I could have saved all those purl rows, and just knit the whole thing in the round. But then I wouldn't know I have too small shoulders for that wide a neckline *giggles*
Pattern: Maiden's Dream (my own)
Yarn: 150g Possum from Sommerfuglen
Needles: 2,5mm
What I would do different next time: make the sleeves
even tighter so they
don't look so pouchy! Luckily I have enough yarn for
one more, then I'll make it
with long sleeves... and knit in the round from
the start!
Denne her er både gammel og ny. Det er længe siden jeg strikkede den færdig, den maglede bare lige de sidste "finishing touches" før den var helt klar. Jeg købte possumgarnet hos Sommerfuglen for længe siden, med en plan om at strikke den perfekte bluse til mig selv. Så jeg lavede strikkeprøver og tegnede og regnede en masse, og gik så igang med at strikke en tætsiddende cardigan. Store tykke løse trøjer får mig til at ligne et lille garnnøgle, så stramt er klart min foretrukne stil ;) Jeg blev også færdig med den, men manglede den perfekte lukning. Overvejede hægter eller små knapper med hæklde trenser og til sidst et strikket eller syet bælte i taljen, men det største problem var at holde den på mine smalle skuldre - halsåbningen var alt for bred! Så indtil i går lå den og varmede de andre ufærdige projekter i min strikkekurv. Jeg fandt den da jeg ledte efter noget andet, og kunne egentlig ikke huske hvorfor den var endt der... indtil jeg prøvede den på, og den drattede af mine skuldre! Vandrede rundt om den, indtil jeg måtte indse, at den eneste måde den ville blive brugbar på, var at sy den sammen foran, så det blev en bluse i stedet for en cardigan. Så det gjorde jeg! Færdig er den, og jeg har brugt den hele dagen :) Absolut skøn at have på, og jeg planlægger allerede den næste - der er nemlig 250g garn tilbage (de anbefalede 400g til en str small, og den her tog kun 150g...).

4 comments:

Vivian said...

Wauw-wauw *og et lang fløjt*, hvor ser i bare godt ud sammen!! Den er bare helt perfekt, klassisk, enkel og total tjekket! Fed farve.
(Underlig make-up du har på *GGG*)

KH Vivian

Elisabeth said...

tak *rødme* må tilstå at jeg er blevet voldsomt glad for den... den passer jo! herligt, når nu det andet jeg har strikket som regel er blevet "lidt for stort" eller bare "ikke helt rigtigt" :)
Tja, make-up... brugte vist en lidt stor pensel der *grin*

KH Elisabeth

Anonymous said...

Den er blevet rigtig, rigtigt fin - sååååå klassisk og smuk. Og 150 gram - en drøm af blød lethed.
:-) Britt

Anonymous said...

Hey! thats a wonderfull name for it there ! *smirks*
/A.A